lördag 3 augusti 2013

Dan Andersson-kavalkad i Grängesbergs Folkets Park 2013


Här kommer lite rapportering från min medverkan i Dan Andersson-kavalkaden i måndags kväll. Konceptet är roligt och bra; publiken får ta del av tio olika artister och deras tolkningar av Finnmarksskalden och andra. De flesta kör trubadur med eget stränginstrument, medan jag hade med mig Johan Sandlund på kontrabas, som även är med på min skiva och som skulle medverka med mig dagen därpå. Johan till höger i nedan.

Pär Sörman spelar ju visserligen på något litet kantigt dragspel samt SKEDAR - jag trodde karl´n hade fått för sig att STEPPA som det smattrade där ute från scenen. Så blev man även invigd i denna konst! Gröngöling på området som man är. Inte inom musiken, men i vissångargebitet. Jag har ju mest sjungit i skogen och bergen sedan jag lämnade Hollowoodglamouren ;)

Helgen innan var Miss Li här och sminkade sig i folkparksspeglarna men nu var det vismännens tur, och de två vise kvinnorna; Jag själv - Pernilla Sundin - och Ellinor Brolin, nybakad Paljakapristagare.


I kaffepausen krängdes skivor och jag fick sälja min bok till den så entusiastiska och varma publiken. Roligt för både artister och publik att få tillfälle att mötas och språka samt knäppa lite "idolbilder" :)

Konfrencier för kvällen var Puch Olsson, som framkallade många skratt och var mån om att alla skulle känna sig välkomna. Själv hade jag fullt upp med att samtidigt förbereda mig för morgondagens tidiga berättarkonsert vid finngården Rikkenstorp och hade tänkt flyga bums i säng på hotellet för arla uppstigning, men när alla artister skulle få avsluta gemensamt med att sjunga Helgdagskväll i timmerkojan lät jag mig bevekas och råkade ändå dröja mig kvar till den fina finalen...

Eftersom jag själv stod på scenen är det Mats som tog sista bilderna i collaget. Bums i säng var det... men så hamnar man ändå i hotellbaren med Johan och sällskap och med vatten allena i glaset, som vanligt. Hur kvällen tillslut krökte sig och knöts ihop inför morgondagen är för mig en gåta... Tack till en underbar och entusiastisk publik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar