måndag 5 augusti 2013

Kom till Hidinge kyrka lörd 17 aug kl 14 // Spelcialkonsert!! Jag behöver Din hjälp att sprida detta budskap. TACK!




Vissa saker ligger en extra varmt om hjärtat. För mig har utsatta barn alltid haft en särskild hjärtkammare där inlevelseförmågan gör det rent plågsamt ibland. Nu har jag varit på spelningar över nejderna, Ransätersstämman i Värmland och Dan Anderssonveckan bort mot Dalarna (Rikkenstorp-rapport med bilder kommer!!) och så har jag en alldeles särskild inbokad konsert som final på denna sjungande sommar. Som en del i helgen Upplev Kilsbergskanten ska jag ha en konsert i Hidinge NYA Kyrka, åt Lekebergshållet, om två veckor. Detta blir den enda inbokade konserten med musiker i hemtrakten detta år har jag tänkt, så du som vill avnjuta detta får passa på!!! Annars ska jag berätta och sjunga lite själv på några håll, men detta blir en musikalisk fest på annat vis, även om innehållet till stora delar är sorgesamt, ur historiskt perspektiv. Förutom jag själv, Pernilla Sundin, som sjunger, blir det GUNNAR HJORTH på akustisk gitarr. Det är han som spelar så fint på skivan, och som hjälpt till att förverkliga det underbara ljudlandskapet jag velat skapa för att ackompanjera min Livsdröm, min Kilsbergsbok - skivan är inspelad i hans studio i Fjugesta! Därtill kommer en ljuvlig bonus; HÉLÈNE NEVERS förgyller konserten med sitt underbara flöjtspel! 


TEMAT för dagen är ensamma mödrar och utsatta barn i Kilsbergen förr. Titeln för konserten är hämtad från min skivas mest älskade sång. ÄKTA BARN. För mig är detta ett tillfälle att kasta ljus över gamla oläkta sår och starka kvinnoöden, och att det får ske i själva kyrkorummet tycker jag är extra fint. Min önskan är att denna sång skulle sjungas i varenda kyrka i vårt land, med innebörden och syftet att be alla dessa kvinnor och barn som stämplades som "oäkta", om ursäkt. Flera lever ännu med dessa sår, och min förhoppning är att de skall finna läkning och tröst i denna konsert. I orden och tonerna som sjungs, med denna avsikt och intention.
För att kunna betala medhavda musiker måste jag ta inträde (som jag råkade sätta lite väl lågt, 80 kr, men så får det bli) och för att ta inträde måste man HYRA kyrkan, vilket jag då alltså har gjort. Därför är det extra viktigt för mig att jag når ut med budskapet om konserten, så vi får in det som behövs - och vem vet; i slutänden kanske det rent av blir över något till själva mig!? Hittills har det varit så att betalningen nästan uteslutande gått till de musiker som jag anlitat, men sent om sider har jag insett att också jag kan vara värd något för det arbete jag lägger ner.
Här vill vi bjuda på en finstämd konsert med känsla och hjärta, och Du är innerligt Välkommen, samt får HEMSKT gärna hjälpa mig att sprida detta budskap, så så många som möjligt känner till att det sker. Jag har på planshen skrivit att man gärna får FÖRBOKA biljett på tel 0762 - 29 29 17 eller mejl pernillasundin@hotmail.com. Man behöver ej HÄMTA UT biljetter i förväg, men vi får hjäp att veta ungefär hur många som kommer. Förhoppningsvis många - och då får vi väl ordna en extra konsert :) Men hur många som än kommer, känns det som en fin gåva och ära för mig att få göra detta, och "sända en röst" (som indianerna säger), med detta budskap. Det blir sånger från skivan och andra, berörande, som passar i temat. Vet du nån som skulle uppskatta och värmas av detta, så ber jag dig att sprida det vidare.

 Tack för hjälpen - och Känn dig innerligt Välkommen! 

Kyrkan är öppen kl 10-18 och jag finns där och signerar boken kl 11-17 under lördagen.
Under hela helgen pågår aktiviteter runt om i bygden. Programmet hittar du här:
http://kilsbergskanten.se/wp/wp-content/uploads/2013/05/Programblad-2013.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar